Voldoende beweging is belangrijk. Je lichaam is er op gebouwd om te bewegen. Dan kan de energie vrij stromen en worden je organen gestimuleerd om goed te werken. Wanneer je te weinig beweegt gaat de energiestroom “vastzitten”. Je lichaam stagneert, je wordt stijf, dat kan bijvoorbeeld pijnklachten geven in je spieren en gewrichten. Wat je niet gebruikt slijt, “use it or lose it”!

Het is ook goed dat door beweging je lichaam goed warm wordt, het drijft kou uit je lichaam en je warme energie voorraad wordt weer aangevuld. Die warme energie is erg belangrijk voor alle processen in je lichaam, zoals de vertering van wat je je voeding.

Kies een bewegingsvorm die bij jouw lijf en jouw gesteldheid van dat moment past.

Je hebt de rustige bewegingsvormen zoals Yoga , Chi Neng  Qigong en Tai Chi. Dit zijn hele goede sporten om energie mee op te bouwen en de energie weer goed te laten stromen. Daarbij geven ze veel ontspanning.

De meer actieve bewegingsvormen zijn de westerse sporten, bv joggen, stepps, fitness, turnen, ect.

Je kunt je voorstellen dat iemand de jong en vol energie is een andere bewegingsvorm nodig heeft dan iemand die ouder of verzwakt is door overbelasting of ziekte. Als je net na een zware griep flink gaat hardlopen bijvoorbeeld (als je een echte doorzetter bent) doe je je lichaam echt geweld aan en is de kans groot dat je blessures krijgt.

Tijdens bewegen wordt ook je ademhaling gestimuleerd, daardoor krijg je veel verse zuurstof binnen. Ook dit heeft je lichaam nodig om nieuwe energie aan te maken.

Daarvoor is het ook in het dagelijks leven natuurlijk belangrijk om goed te ademen.

<- Terug